Vytvořili jsme projekt zdravého stravování pro děti.

Protože se chceme podílet na rozvoji dětí, navštívili jsme 10 mateřských a základních škol s programem o zdravém stravováníV rámci tohoto projektu si děti sami zkouší sestavit zdravý jídelníček spolu s nutriční terapeutkou Mgr. Zuzanou Švédovou, která kromě svých bohatých znalostí, je dětem blízká svým jemným a trpělivým přístupem.

Děti si ve skupinkách s pomůckami sami tvoří svůj jídelníček podle toho, co jim chutná a je zároveň zdravé. Společně se seznamují s potravinami, které obsahují vitamíny, minerály a povídají si o tom, proč je důležité mít pestrý jídelníček. Již 1000 dětí si měly možnost poskládat si zdravý jídelníček a setkat se novými potravinami.

Projekt má být pro děti především zábavný, to znamená žádné sezení v lavicích, ale děti si prostřednictvím dřevěných pomůcek sami chystají svůj celodenní jídelníček a spolu se Zuzkou diskutují o tom, jak moc ovlivňuje naši imunitu to, co jíme. Nakonec společně vyřadí potraviny, které jsou v dlouhodobém horizontu nezdravé. Ty házely do pomyslného koše, což děti velmi baví. Ve zbylém čase se seznámí s pár bylinkami, které nám mohou pomoci při běžném nachlazení.

Účinky zátěžových dek

Děti ze základních škol si taktéž skládají svůj jídelníček a probírají i téma sladkých kofeinových nápojů a energy drinků, které bohužel dnešní děti mnohdy pijí. Se Zuzkou společně přicházejí na to, proč je dobré se takovým nápojům vyhýbat. Děti 3. a 4. ročníků se také seznamují s tím, jak funguje střevní mikrobiom a co se děje ve chvíli, kdy konzumujeme nezdravé potraviny. Nutno říct, že děti byly z projektu nadšené, protože Zuzka si všechny děti získá během pár minut. Její přístup je autentický, přátelský a tím i pro děti mnohem přitažlivější. Nakonec lekce dojde i na ochutnávku lyofilizovaného ovoce, se kterým se mnohé děti setkaly poprvé a nechyběla ani pořádná porce oříšků. Děti si taktéž odnesou odznáček s logem "Vím, jak se zdravě stravovat"Víme, že děti si ze dne na den nezačnou sami připravovat zdravá jídla, ale třeba jsme v nich pomohli vytvořit základ, ke kterému se v dospělosti budou moci vrátit.

Zdravé stravování (2)

Kdo je nutriční terapeutka Mgr. Zuzana Švédová?

Jmenuji se Zuzana Švédová, pracuji jako nutriční terapeutka. Ke své práci jsem se nedostala náhodou, ráda říkávám, že sousledem životních událostí, jež mne pak přivedly na současnou cestu. Neboť jsem sama diabetikem I. typu, většinu pracovního času věnuji právě diabetu, ať už I. či II. typu, gestačnímu typu diabetu, ale i léčebné výživě při autoimunitních poruchách.

6 (3)
Během setkávání s dětmi různého věku jsem si uvědomila, jak si ty malé ještě stále potřebují hrát, získávat informace formou hry. A jak si pak následně i vše mnohem snadněji zapamatují. S těmi nejmenšími jsme využili dřevěné potraviny, které jsme se učili skládat na talířky, podle zásad zdravého stravování. Děti si formou hry přišly na to, které potraviny je dobré upřednostnit a které naopak v jídelníčku ponechat jen výjimečně. Jak skládat talířky, jakou úlohu na nich hraje ovoce a zelenina, luštěniny, nebo také ryby. Přiblížila jsem jim potraviny, které ještě nikdy nejedly, jako třeba kefír, podmáslí, kyšku, případně pak různé druhy příloh. Ty jsem často měla s sebou v sypké verzi. Děti si je osahaly a prohlédly. Vysvětlili jsme si rozdíly mezi sladidly, hodně jsme rozvířili vody sladkostí. Zaměřili jsme se na školní svačinky, které mi děti vždy rády ukázaly a bohužel, skládaly se často z donutů a sladkého pití. S těmi většími jsme pak dřevěné pomůcky nechali stranou, abychom se zaměřili na jednotlivé složky stravy. Děti byly zvídavé, zajímalo je toho mnoho, od energie, přes sport až po výživu očí, neboť si byly vědomy toho, že mnoho času tráví na počítačích. Potravinové alergie nejsou v dnešní době výjimkou, takže jsme zabrousili i do těchto vod. 

 

 

Veronika Halusková

Diskuse (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: